Ήταν από τα παλιότερα κτίρια της Αθήνας, στην γωνία Αιόλου
και πλατεία Αγίας Ειρήνης το οποίο χτίστηκε περί το 1830, λειτούργησε ως
ξενοδοχείο με το όνομα «Ανατολή» και στο οποίο εικάζεται ότι φιλοξενήθηκε ο
βασιλιάς Όθων στην πρώτη επίσκεψη στην Ελλάδα το 1833. Ως ξενοδοχείο με το
όνομα «Βύρων» λειτούργησε ως το 1930 και
στο ισόγειο του τις τελευταίες δεκαετίες ήταν εγκατεστημένα διάφορα καταστήματα
με πιο γνωστό ένα που εμπορεύονταν είδη κηποτεχνίας, φυτοφάρμακα και άλλα
σχετικά και όλα έκλεισαν όταν η περιοχή άρχισε να αλλάζει πρόσωπο και από
καρδιά του λιανικού εμπορίου, εξελίχθηκε σε λίκνο της καφενειακής διασκέδασης
και του σπαταλημένου χρόνου.
Αυτό το ιστορικό κτίριο ένα βράδυ της περασμένης εβδομάδας
άρχισε να καταρρέει και ευτυχώς έγινε αργά τη νύχτα χωρίς να υπήρξαν θύματα
ούτε καταστροφές αυτοκινήτων. Του απρόοπτου γεγονότος περιλήφθησαν αμέσως οι
σχετικές υπηρεσίες του Δήμου και της Αστυνομίας και για την ασφάλεια των
περαστικών απέκλεισαν την περιοχή ενώ η υπόθεση δημιούργησε και μπελά στο
Υπουργείο Πολιτισμού το οποίο το είχε κηρύξει πριν από τρείς δεκαετίες
διατηρητέο και υποτίθεται ότι κάποια μέρα θα επισκευάζονταν και θα αποκτούσε
πάλι κάποια ζωή. Το κτίριο φυσικά δεν τους περίμενε άλλο και σωριάστηκε.
Σαν αυτό το κτίριο υπάρχουν ένα σωρό άλλα στην Αθήνα και σε
πολύ κεντρικά σημεία μάλιστα που περιμένουν την αποκατάσταση που δεν έρχεται
και δεν αποκλείεται να έχουν κάποια στιγμή τη μοίρα του προαναφερόμενου που
ανήκει στο Ίδρυμα Χατζηκώστα. Ορισμένα απ’ αυτά όπως το κτίριο στην αρχή της
οδού Σταδίου και κάτι άλλα εδώ κι εκεί, τα έχουν τυλίξει με μεγάλα πανό που
έχουν πάνω τους ειδυλλιακές εικόνες φύσης ή αναφορές σε καλλιτεχνικά δρώμενα,
όπως ήταν στο κτίριο που αναφερόμαστε. Τούτο έγινε στα πλαίσια του πρόγραμματος
Πιλοτικής Αναβάθμισης Εμπορικού Τριγώνου
γνωστότερο ως Athens Trigono που ξεκίνησε πριν από κάποια χρόνια και ακόμη να τελειώσει.
Το περιτύλιγμα των κτιρίων είναι μια μέθοδος έξωραϊσμού της
πόλης η οποία δεν έχει και πολλά χρόνια που την είδαμε να γίνεται στην Αθήνα
και ευτυχώς αντικατέστησε τις σκαλωσιές με τις άθλιες λινάτσες να κρέμονται και
να τις παίρνει ο αέρας. Το μεγαλύτερο απ’ αυτά είναι ασφαλώς εκείνο που τυλίγει
το ερείπιο του πυρπολημένου ΜΙΝΙΟΝ και το υπογράφει γνωστός εικαστικός. Άλλα μικρότερα είναι στην Σταδίου τα οποία
καλύπτουν άλλα ιστορικά ερείπια των Αθηνών που για να μην χαλάνε την εικόνα της
πόλης, γίνονται πακέτα που ημερεύουν την όραση στους ημεδαπούς αλλά και στους
επισκέπτες της πόλης από τους οποίους πολύ θα ήθελα να ήξερα τι φαντάζονται ότι
κρύβεται πίσω απ’ αυτά τα περίτεχνα φτιασίδια.
Σίγουρα θα νομίζουν πως κάτι ωραίο γίνεται και στην επόμενη
φορά που θα επισκεφτούν την Αθήνα δεν θα πιστεύουν στα μάτια τους αυτό που θα
βλέπουν. Έτσι ξέρουν πως γίνεται στις χώρες τους, σε Δύση και Ανατολή αλλά αυτό
που σίγουρα πάλι δεν υπολογίζουν, είναι πόσα χρόνια είναι εκεί απλωμένα τα
μεγάλα πανό. Οι ντόπιοι έχουν χάσει το μέτρημα, δεν τους ενδιαφέρει καν και τα
προσπερνάνε και χαμογελούν όταν βλέπουν ακόμα πάνω τους να προβάλλουν
καλλιτεχνικά δρώμενα περασμένων, όπως αυτό στο κτίριο που κατέρρευσε. Οι
υποψιασμένοι μάλιστα τα αποφεύγουν γιατί ξέρουν πως πίσω από την ωραία εικόνα
δεν γίνεται απολύτως τίποτα, εκεί μόνο ο χρόνος συνεπικουρούμενος από τον καιρό
λειτουργεί και ετοιμάζει εκπλήξεις στους περαστικούς, εκπλήξεις που πολλές
φορές λυτρώνουν και τους αρμόδιους του Πολιτισμού που υποτίθεται πως έχουν στο
νου τους και μεριμνούν για τα μνημεία της πόλης.
ΑΘΗΝΑ, 12112019. Εφημερίδα "Φιλελεύθερος", σελ. 37.
Η σημερινή σελίδα μου στον «Φιλελεύθερο» στον Ακτήμονα. Για ένα θέμα της πόλης που συζητάμε όταν είναι πλέον αργά και χαιρόμαστε που ευτυχώς δεν υπάρχουν θύματα.
ΑπάντησηΔιαγραφή