![]() |
Ο πίνακας
του N. C. Wyeth, Fox in
Winter (1935), από το Men of Concord, συνομιλεί άμεσα με το
απόσπασμα του Θορώ, μεταφέροντας σε εικόνα την επιμονή της ζωής μέσα στον
χειμώνα.*
«Do not despair of life. You have no doubt force enough to overcome
obstacles. Think of the fox prowling through the wood and field in a winter
night for something to satisfy his hunger. Notwithstanding cold, hounds and
traps his race survives. I do not believe any of them ever committed suicide».
«Μην
απελπίζεσαι για τη ζωή. Χωρίς αμφιβολία διαθέτεις αρκετή δύναμη για να
ξεπεράσεις τα εμπόδια. Σκέψου την αλεπού που περιπλανιέται στο δάσος και στα
χωράφια, μέσα σε μια χειμωνιάτικη νύχτα, αναζητώντας κάτι για να κατευνάσει την
πείνα της. Παρά το κρύο, τα κυνηγόσκυλα και τις παγίδες, το είδος της
επιβιώνει. Δεν πιστεύω ότι καμία τους αυτοκτόνησε ποτέ.»
Henry David Thoreau, Ημερολόγιο, 13 Δεκεμβρίου 1857
Ο Θορώ, στο
ημερολόγιο της 13ης Δεκεμβρίου 1857, δεν γράφει ένα παρηγορητικό σημείωμα προς
τον αναγνώστη. Γράφει κάτι πιο απαιτητικό: μια υπενθύμιση ότι η ζωή δεν ζητά
δικαιολογήσεις για να συνεχιστεί. «Do not despair of life», λέει, όχι επειδή
όλα θα πάνε καλά, αλλά επειδή υπάρχει αρκετή δύναμη για να ξεπεραστούν
τα εμπόδια. Όχι η δύναμη της βεβαιότητας, αλλά εκείνη της κίνησης.
Η εικόνα που
επιστρατεύει είναι λιτή και ανελέητη: μια αλεπού που περιπλανιέται σε νύχτα
χειμωνιάτικη, μέσα σε δάσος και χωράφια, αναζητώντας κάτι να κορέσει την πείνα
της. Κρύο, σκυλιά, παγίδες. Και όμως, το είδος της επιβιώνει. Ο Θορώ δεν εξιδανικεύει
τη φύση· δεν της αποδίδει ηρωισμό. Παρατηρεί απλώς ότι η ζωή, όταν εκτίθεται
στον κίνδυνο, δεν στρέφεται εναντίον του εαυτού της. «I do not believe any of them ever committed suicide». Η φράση είναι σκληρή, σχεδόν
ανυπόφορη, γιατί αφαιρεί από τον άνθρωπο το άλλοθι της απόγνωσης ως φυσικού
νόμου.
Ο πίνακας
του N. C. Wyeth μοιάζει να συνομιλεί σιωπηλά με αυτή τη σκέψη. Το τοπίο είναι
απλωμένο, ψυχρό, σχεδόν αδιάφορο. Το χιόνι δεν αγκαλιάζει· απογυμνώνει. Κάπου
μακριά, μια ανθρώπινη φιγούρα — μικρή, σχεδόν τυχαία — διασχίζει τον χώρο. Η
αλεπού, αντίθετα, βρίσκεται στο προσκήνιο: όχι ως κυρίαρχη, αλλά ως ενεργή
παρουσία. Το κόκκινο του σώματός της δεν είναι σύμβολο θριάμβου· είναι
ίχνος θερμότητας μέσα σε έναν κόσμο που δεν υπόσχεται τίποτα.
Και ίσως
αυτό είναι το πιο ανήσυχο μάθημα του αποσπάσματος: ότι η απόγνωση
δεν είναι φυσικό γεγονός, αλλά πολιτισμική επινόηση. Ότι η φύση —αυτή που
παρατηρεί ο Θορώ με σχεδόν ηθική ακρίβεια— γνωρίζει μόνο τη συνέχεια, όχι την
παραίτηση. Μέσα στον χειμώνα, μέσα στον κίνδυνο, μέσα στη σιωπή, η αλεπού
προχωρά. Και μαζί της, χωρίς ρητορική, χωρίς παρηγοριά, μας δείχνει έναν δρόμο:
όχι προς τη νίκη, αλλά προς τη ζωή.
ΑΘΗΝΑ, 14122025

Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου