Google+ Badge

Τρίτη, 22 Μαΐου 2018

ΕΝΑ ΜΑΘΗΜΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΜΑΝΟ


Με τον Κωνσταντίνο Μάνο στο Μουσείο Μπενάκη

Δουλειά μου ήταν πάντα η δημοσιογραφία και αυτή την έμαθα στην πράξη και στο χαρτί. Στις εφημερίδες έμαθα να γράφω και δάσκαλοί μου ήταν σπουδαίοι και ονομαστοί δημοσιογράφοι που πάντα θα τους χρωστώ ευγνωμοσύνη για όσα απ’ αυτούς έμαθα. Η φωτογραφία σαφώς και ήταν ένα κομμάτι της δουλειάς κι εδώ πάλι ευτύχησα να συνεργαστώ με λαμπρούς φωτογράφους και από νωρίς να με γοητεύσει η δουλειά τους και καθώς μέσα στις υποχρεώσεις μου ως συντάκτης ύλης ήταν να επιλέγω και τις φωτογραφίες που θα έμπαιναν σε κάθε θέμα, αναγκαστικά έπρεπε να επιλέξω από δυο - τρεις πολλές φορές και από περισσότερους για να έχουμε το καλύτερο αποτέλεσμα. Στόχος ήταν πάντα να απολαύσει ο αναγνώστης ένα καλό συνδυασμό κειμένου και φωτογραφίας.

Ο Άγγελος Δεληβοριάς με τον Κωνσταντίνο Μάνο στην έκθεση A Greek Portfolio
Έτσι όταν άρχισα να τραβάω μόνος φωτογραφίες για τα θέματα που έγραφα αυτόν τον κανόνα ακολουθούσα και αργότερα, όταν βγήκα στην πιάτσα των περιοδικών είχα αρκετές επιτυχίες χάρη σε αυτή τη λεπτομέρεια. Παράλληλα μελετούσα και το έργο σπουδαίων φωτογράφων αλλά εκείνος που μου άρεσε περισσότερο ήταν ο Κωνσταντίνος Μάνος, ένας μεγάλος  φωτογράφος της Αμερικής ο οποίος από το 1961 ως το 1967 ήρθε και φωτογράφισε την πατρίδα των γονιών του απ’ άκρη σε άκρη «ως ένας φιλικός παρατηρητής, δίχως βιασύνη και συγκεκριμένο σχέδιο» όπως εξομολογείται μας αποκάλυψε την μοναδικότητα του τοπίου και των κατοίκων της Ελλάδας. Η προσέγγιση των θεμάτων του ξεχώρισε από την έως τότε φωτογραφική απεικόνιση της χώρας και κίνησε το ενδιαφέρον των νεώτερων φωτογράφων για μια διαφορετική απόδοση της ελληνικής υπαίθρου. Αυτό το έργο του, το «Α Greek Portfolio» πριν από πέντε χρόνια δώρισε στο Μουσείο Μπενάκη και το γεγονός εορτάστηκε με μια μεγάλη έκθεση.  

Το πώς είδε την Ελλάδα και τους Έλληνες ο Κωνσταντίνος Μάνος  μπορώ να πω ότι ακολούθησα κι εγώ ως φωτογράφος στη δουλειά που έκανα ως σήμερα και ένιωσα ευτυχισμένος που τον συνάντησα τότε στο Μουσείο Μπενάκη μαζί με τον αείμνηστο Άγγελο Δεληβοριά και άλλαξα μαζί του λίγες κουβέντες. Όταν τον ρώτησα για το αν η Ελλάδα και οι Έλληνες συνεχίζουν να έχουν το ίδιο ενδιαφέρον και μάλιστα στην έγχρωμη φωτογραφία, μου απάντησε πως πάντα έχει και πολύ περισσότερο μάλιστα την περίοδο που περνάει, εννοώντας φυσικά την κορύφωση της οικονομικής κρίσης. Τον θυμάμαι πάντα και τον σκέφτομαι πριν από το κλίκ…

ΑΘΗΝΑ, 22052018